1. Janův

 1 Jan

 Úvod

 

            Z celého Božího Slova, tento Janův prvnídopis je obrazem toho, co bych nazval tichou, neokázalou, a přece tak všemocnoua absolutně neporazitelnou láskou. Nepíše se zde o naší lidské,  nedokonalé lásce - je to obraz Jeho Lásky.Jednou - tam někde - bych chtěl Janovi poděkovat za jeho evangelium, za tentoprvní dopis a za Apokalypsu. Bez nich by byla v Písmu tak strašná  mezera! Ano, Bůh svěřil Janovi zprávuspásy......   Jistě, Pavel nám všechnorozebral, abychom to správně pochopili a vyhnuli se nebezpečným omylům - ale vJanovi nám Bůh píše: "A mnoho dalších znamení ukázal Ježíš před svými učedníky,  které nejsou zaznamenány v této knize - aletyto jsou napsány, aby  jste uvěřili, žeJežíš je Kristus, Boží Syn, a aby jste - skrze tuto víru - měli život." Hlavní "fundamentály" víry,najdeš v páté kapitole 1Jana, verše 10 až 13: "Ten, který věří BožímuSynu, má  svědectví v sobě - kdo nevěří,prohlašuje Ho za lháře, protože odmítnul uvěřit zprávě, kterou Bůh o svémSynovi vyslal do světa." A toto je ta zpráva: Bůh nám nabízí věčný život,a tento  život je Jeho Syn. Kdo má Syna,má také život, kdo Syna nemá, nemá ani život."Tyto věci jsem vám napsal,aby jste uvěřili Božímu Synu, aby jste věděli (ne tušili, doufali, věřili!), žemáte  věčný život tím, že uvěříte vejméno Božího Syna...."

 

        Jak rád bychotřel tato slova o nos každému "nábožníku,"  včetně všech římsko-Katolíků, kteří mi s vážnou tváří budoutvrdit  že není možné, aby člověk vědělže věčný život má, a že je opravdu spasený navždy! Skutečný, pravý Křesťan víbez pochyb, že  věčný život má! A kromětoho ví, že ten život ztratit nemůže! Ale na to musíš znát celou Bibli, a nejenom pár veršů! Tento dopis, je dopis radosti:"A tyto věci vám píši,aby  jste měli radost" V tomtodopisu nenajdeš fráze jako"Podle mého názoru," "Domnívámse," "Vypadá to jako." U Jana je světlo  světlem, pravda pravdou, omyl omylem! Jannezná polosvětlo, nebo  polopravdu!Tento dopis je bez jakéhokoliv kompromisu! Žádná  mlha, žádný soumrak! Všechno je křišťálově čisté! Z tohoto dopisumáme taková dvě základní nařízení: "Věř v Ježíše Krista," a"Milujte jeden druhého!" Také vidíme že láska, kterou máme pouze nartech a ne ve skutcích, není tou pravou křesťanskou láskou. Bůh nám dal tennejpřesvědčivější příklad tím, že obětoval pro nás to nejdražší, co měl - svéhoSyna. Další pravda, kterou nás Bůh skrze Jana učí, je: "Dokonalá láskanemá místo pro strach!" V tomto dopise také poznáme tu pravou zkoušku, tu"lučavku královskou," která nám ukáže kdo je, a kdo není opravdovýmKřesťanem. Už ve dnech Jana byli falešní učitelé. Dva hlavní trendy byly:   1). "Kristus je příliš dokonalebožský, než aby mohl být také lidskou bytostí!" Přijímali Ho jako Boha -popírali Jeho  lidství.  2)."Kristus je příliš lidský, než abymohl být Bohem!" Tyto omyly se s námi táhnou až podnes! Ten první jedoktrínou Christian Science (neznám český equivalent). Ten druhý, popřeníKristovy Božské podstaty, zastávají Unitáři, Svědkové Jehovy a jiní. Jan odmítáobě hereze, aniž by heretiky jmenoval: "To, co bylo od počátku, co jsmeslyšeli, co jsme na vlastní oči viděli, na co jsme se dívali, čeho se naše rucedotýkaly, to vám prohlašujeme: Slovo Života. Jan nám také ukazuje sedm jasných"testů" pravého Kesťana. Jsou to verše 1:6, 1:8, 1:10, 2:4, 2:6, 2:9,4:20. Podíváme se na  každý jednotlivě,až tam dojdeme. Dále nám Jan píše důvod, proč tento dopis napsal. Jsou to verše 1:3, 1:4, 2:1, 2:13-17, 2:21-24,  2:26, 5:13.

 

 

         Janovoevangelium bylo napsáno, aby lidé mohli uvěřit v Ježíše Krista, a skrze tuto víru obdržet Boží dar - věčný život. Tentoprvní dopis byl napsaný Církvi, aby ti praví Křesťané VĚDĚLI, že tento dar věčnéhoživota je jejich, a že tento život je Ježíš Kristus sám. V Janově evangeliuvidíme Božský Život odhalený  v BožímSynu. V jeho prvním dopise vidíme realizování tohoto  Božského Života uvnitř znovu-narozeného, Kristovou krvíočištěného  Křesťana či Křesťanky.Janovo evangelium ukazuje CESTU věčného života skrze Ježíše ("Já jsem Cesta, Pravda a Život"). Nenížádná  jiná cesta, pravda, ani život! Vtomto dopisu vidíme, jak se povaha tohoto věčného života rozvíjí uvnitř každého křesťana.

 

            Hrozně bych si přál aby - navzdory všem těmnedokonalostem a limitacím, kterými "vynikám," ten náš dobrý Bůhujistil skrze tyto řádky každého a každou z Vás, kteří to budete číst takto:Máte-li v srdci Krista, máte tím také dar věčného života který, jelikož je věčný,musí mít také nadčasovou platnost - nikdy jej už nemůžete ztratit! A stakovouto jistotou, také ušetříte na aspirinech a práškách pro spaní......

 

                                                           Úvod -konec.

 

1 Jan.

 

                1:1-10. Hned na začátku poznáváme třiúžasné sloupy víry:  1). ManifestaceŽivota (ne, jako je náš, který nám byl propůjčený, ale Život sám o sobě, esenceživota).                          2).Mnohostrannost Boží Lásky.    3). Kouzloa nádhera toho Světla. Nacházíme Život, Lásku a Světlo, které jsou znázorněné vkrátkých, vyčerpávajících frázích jako "Slovo Života," "Bůh jeLáska," "Bůh je Světlo." Život předchází Světlo, a Světlo nám umožňuje vidět Lásku. Věčný Život  operuje - v Bohu Synu.. Věčný Život  začíná, pokračuje a vrcholí v Ježíši Kristu,našem Spasiteli, který je pravým Bohem a věčným Životem. (1Jan 5:20) Bůhnevydává Světlo - Bůh je Světlo! Láska není nějakou částí Boží podstaty čipovahy - Bůh nevyzařuje Lásku - Bůh je Láska. "Když se čas naplnil, přišla Boží Láska k nám nazem."(Galac.4:4-5)  Když se BožíLáska zviditelnila - potom bylo  všechnopřipravené, aby lidstvo - které se širokým úsměvem pochodovalo vesele do pekla- mohlo přijmout amnestii -  tím  že uvěří ve skončené dílo Boha-Syna! Z Božímilosti, bylo Ježíši, Synu Boží Lásky dovoleno, aby ochutnal smrt pro každého,kdo uvěří...

         První Janůvdopis je adresován "malým dětem." Jan používá dvě slova, která jsoupřeložená jako "děti." První je "teknon," což znamená"odnož," potomek." Jan chce říci, že my jsme - nejenomadoptování, ale také "vrození" do Boží rodiny. To druhé slovo,"teknion," je velmi něžné, mazlivé slovo, které přímo láskou přetéká- něco jako mateřská láska pro malé dítě - a je použité sedmkrát v tomto dopise.Nemám nejmenších pochyb o tom, že toto je Boží dopis pro Jeho děti! V tétoepištole poznáváme sedm skutečností, které mají co do činění s Bohem.   1). Slovo Boží, základna veškeré autority(2:14).  2). Boží Láska - tajemství aduše všeho dobra a čistoty. 3). Boží  vůle- poznat ji, a řídit se podle ní - je vrchol štěstí a radosti.       4). Boží děti. Křesťan je dítě, kterése "narodilo v Bohu," a bylo adoptováno do Jeho rodiny. Toto"příbuzenství" dává všechny "privileje", které má v rodině každý syn.    5). Bůh-Syn - Ježíš  Kristus náš Spasitel, je duší a středemveškerého zjevení našeho  Boha.

 

 

 

              6).Zrození z Boha, je počátek věčného života. Jsou dvě možné  cesty: A) Být narozen z Boha. B)  Věčná smrt.   Příteli: Víš vlastně, jaký je rozdíl mezi životem a smrtí? V životě je duše v těle, ve smrti  je duše mimo tělo!

 

        SMRT ZNAMENÁODLOUČENÍ, NE NONEXISTENCI!!

 

          7). BožíDuch, který "přitahuje", či "zrodí" věřícího do Božírodiny, vede ho, obývá v něm, a zapečetí jej. Toto jsou slova, která majíduši,  a jsou naplněná energií BožíhoDucha. USLYŠET  A UVĚŘIT se rovná ZNOVUSE NARODIT.  Inkarnace (Vtělení)."To, co bylo od počátku.."  Není pochyb o tom, že se jedná o Ježíše Krista. „To Slovo vzalo na sebelidské tělo.“ (Jan 1:1-4)   Hned nazačátku tohoto dopisu nabízí Jan důkazy,  že Ježíš je Bůh,inkarnovaný do lidské podoby. Ten výraz "podoba" není přesný -Kristus na sebe vzal skutečné, stoprocentní lidské tělo - ne nějakou"podobu!" Člověk zde musí být tak pečlivě přesný! Pohybujeme se voblasti, kterou neznáme o nic lépe, než zná koza domácí kanály na Marsu!  Jan prohlašuje že důkazy které podává,prošly zkouškou  lidských smyslů."To, co jsme slyšeli," "Co naše oči viděly," "Na  co jsme se dívali." Tento druhý výraz"dívat se," je "thćaômaí," což je spíše"zkoumat." "To, čeho jsme se dotýkali." Ano, Ježíš bylčlověkem, kterého bylo možno "otestovat" lidskými smysly! Verš 4 jetakovým klíčem k tomuto dopisu. st...

 

 Radost:  Pamatuj si jedno: Pakliže Tě Satan nebudemoci strhnout do pekla, protože máš v sobě Krista, bude se alespoň snažitnasadit Ti "brouky" do hlavy; pochyby o tom, zda jsi spasený(á), zdali jsi včera večerneztratil(a)  spásu a podobné nesmysly,aby Ti alespoň ukradl  radost, která Tiprávem přísluší! Nemám na mysli materiálně bohatý život! Mluvím o té vnitřní,nezničitelné (to ovšem záleží na Tobě) radosti, která v Tobě žije, ať ve Tvémživotě právě svítí slunce, nebo padají kroupy! Nenalétni Satanovi na ty jehotriky! Je nemožné takovéto radosti dosáhnout, dokud si nejsi zcela  jistý(á) že Kristus je Bůh, že vírou v Nějmáš už teď věčný život, který není možné ztratit, že On si pro Tebe jednou přijdea půjdeš s Ním domů!!

 

         Až se tytopravdy, dostanou do celé Tvé "bytnosti," potom s Tebou nikdo - po celém tom širém světěnehne! Mohou přijít "ismy," nemoce, tragedie (jediná tragedie je,když zemře lidská bytost bez Krista!), prázdné kapsy a někdy i prázdný životbez přátel, na které jsi byl zvyklý(á).. Neboj se, jsi-li Jeho, máš tohonejlepšího přítele vesmíru, a miliony brášků a sestřiček, které ještě neznáš!Jsi-li Křesťan(ka), nejsi sám-sama! Nevidíš-li to, potřebuješ něco, co potřebovalten chlapík ve  2 Královské 6:15-17!

 

          Verš 6...Když Ti někdo tvrdí, že je Křesťanem či Křesťankou a žije ve „světě," kráčíruku v ruce se "světem," nezajímá se o nic  jiného než o "svět," potom  lže! Je to možná drsné, ale srozumitelné! Po tomto světě chodítisíce, kteří se prohlašují za Křesťany, ale jejich životy to popírají! Ne,chci abys mi rozuměl: Nemyslím na smutné obličeje středověkých"svatých," kteří by raději zemřeli, než by si v kostele kýchli, sekterými se člověk nemohl srdečně zasmát - o tom nemluvím! Mám na mysli tymladé, nebo staré - (jak tato přídavná jména jednou nebudou dávat smysl!) Křesťany,kteří si s Ním zcela vesele povídají třeba i v plné tramvaji, večer u televize,nebo na stadionu Sparty či Slávie, chceš-li!

 

 

        Takoví Křesťanéjsou plní  srdečného elánu, znají Biblinatolik, aby jim nikdo nemohl zamotat hlavu nějakou debatou o evoluci, nebo"neotřesitelnými důkazy" Svědků Jehovy, Mormonů, nebo kohokolivjiného! Na tomto světě je mnoho církví, mnoho kostelů, kde o"náboženství" zakopneš na každém kroku! Lidé jsou slušní, zdá se že imorální. Budou Ti povídat, "co  všechno oni nedělají"na rozdíl od  "zbytku světa,"ale většina z nich nejsou znovu-zrození Křesťané! Přečti si, co říká Ježíš vApokalypse 3:20. Není mnoho lidí, kteří takové pozvání  přijmou.

 

 A znovu:    Co je Křestanství? Je to OSOBA - Bůh-Syn,Ježíš  Kristus.

 

       Křesťanství jeSvětlo. Ježíš řekl: "Já jsem světlo světa". Křesťan nebude nikdy vetmě v tom smyslu, že by nevěděl o co v životě běží, kde je pravda! Křesťanstvípřináší mír, který tento   světnepochopí!  Ježíš řekl: „Zanechávám vámmír - svůj mír vám tu ponechám." Co dál? Křesťanství lidi očisťuje. Jistě,dělá to On,  jenom ve spojení s Nímbudeš čistý.  Mám na mysli čistotu tohovnitřního člověka - ne to co vidíš, když se na mně díváš! Vrať se do Římanů7:15-24, a pochopíš, o čem mluvím! Nakonec - jenom tak lze vysvětlit verše3:8-9 tohoto dopisu!

           "KrevJežíše Krista nás očišťuje." Tento verš neučí, že "násočistila," nebo že "nás očistí" - ne, je to proces, který jestále "v akci!"  Pravda je vtomto případě velmi jednoduchá: Dokud žijeme v našich tělech, jsme náchylní k hříchu. "Duch by bylochotný, tělo je slabé!" Bůh nás zná lépe, než my sami, a proto ve svéspáse zajistil nejenom "amnestii" od trestu za hřích, ale  zároveň nám dává - den za dnem - moc nadhříchem. Jak dalece tuto moc využíváme, to už je na nás...  Jednoho dne nás, ten náš Bůh  osvobodí od samotné přítomnosti hříchu.

        Dává nám totoJeho "zaopatření" povolení k hříchu? Jistě že ne! On od Tebe očekává,že se nenecháš "vláčet" v bahně hříchu jako člověk, který žije pro"svět!" Víš co způsobuje ten Tvůj hřích? Vytváří "šero" veTvém vztahu k Němu! A to "šero" zůstává, dokud  k Němu nepříjdeš, a nepožádáš Ho, aby Tiodpustil! Znovu: Spásu hříchem neztrácíš, ztrácíš však ten vřelý vztah meziTebou a Otcem,  nehledě na to, že to Tvésvědectví mezi lidmi je za takových okolností velmi slabé a pochybné!  Je-li ten šedivý mrak - který vytvořil Tvůjhřích, a který "si šetříš" pro sebe - mezi Tebou a Bohem, jak můžeš přesvědčit  jiné o tom, že Ty máš tu pravdu, kterou onipotřebují? Pravý Křesťan-ka ten pocit znají! A nezbavíš se ho, dokud si s Ním otom nepromluvíš! Kromě dočasné ztráty toho vřelého vztahu, Tvůj hřích můžezároveň narušit duchovní radost druhých!

 

          "Říkáme-li,že jsme bez hříchu, lžeme!"  Uvědomsi, že  tento dopis je psaný Křesťanům!Tento verš je adresovaný Křesťanům! Bez ohledu na to, jak čistý život jsmerozhodnutí žít, bez ohledu na to, jak jsme se od "světa separovali,"nikdy se nestane, abychom na Zemi nepotřebovali "očistu!" Nezapomeň,že jsme se hříšníky narodili! Ten "nejlepší svatý," je pouze hříšníkem,který byl spasený z Boží milosti! Pavel radí Galackým: "Žijte z mociBožího Ducha, a nepodlehnete tomu, k čemu vás táhne vaše  přirozenost!" Ano, ale Pavel zároveňnapsal sedmou kapitolu v dopise do Říma! Prostě, jaká byla forma, takový bude iodlitek! My všichni jsme "odlitky" z formy, která se jmenovala Adam,a neseme všechny škráboty, vady a praskliny, které ta první forma měla! Vprvním Adamovi všichni zemřou - v posledním, Ježíši Kristu, všichni, kteří mudají důvěru, nikdy nepřijdou před soud, nikdy druhou smrtí nezemřou! (Apokalypsa 2:11, a 20:6)

 

 

          My nejsme hříšníkyprotože hřešíme - my hřešíme, protože jsme se narodili jako hříšníci! Ovce není ovcí proto, že bečí a dávávlnu - ovce bečí a dává vlnu proto, že je ovcí! Kohout není kohoutem proto, žekokrhá - kohout kokrhá, protože je kohoutem! Hřích byl naší přirozeností užkdyž jsme se na tomto světě, poprvé rozbrečeli! Když jsme se narodili z Boha,On nám dal nové  srdce, ale nedal námnové tělo! Jistě, On by nám mohl přioperovat nové tělo, které by hříchunepodléhalo - ale kde je potom - naše svobodná vůle rozhodnout se sami - mezidobrem a zlem?

                 Jenom Bůh ví, co to stálo Otce, Syna i Ducha, umožnit člověkuznovuzrození a věčný život! Je to vlastně ten největší zázrak, jaký si dovedemepředstavit! Stvoření vesmíru? Bůh řekl, a bylo to! Ale vydat zákon:"Duše,která zhřeší, zemře," a potom nabídnout - k uspokojení tohoto zákona - vlastní, Božský život, to je něcozcela jiného! Pochybuji, že někdo z nás, lidí, skutečně kdy pochopil plnývýznam věty z Marka 10:15: "Popravdě vám říkám - kdo nepříjme BožíKrálovství jako malé dítě, nevstoupí tam!" Ano, je pravdou, že se člověkmusí pokořit a mít víru malého dítěte, chce-li přijmout Krista - ale je docelamožné, že to  má další, hlubší význam:

            Když jsmepřijali Krista, jako svého Spasitele, stali jsme se malými dětmi v Kristu. My se nestáváme zreformovanými,vylepšenými - my jsme "noví lidé". Jsme nová stvoření. To je tendůvod, proč Křesťané žijí jinak, než ostatní, jsou jiní, než druzí! Nejsmelepší, jsme jiní! A čím déle jsme v Jeho rodině, tím více se snažíme jít v Jehošlépějích! Nikdy zde nebudeme dokonalí - to je nemožné - ale pomalu rosteme vJeho Duchu - i s těmi našími chybami, hříchy, slabostmi. Jsme jiní než svět,protože nám Bůh dal nové srdce. Jsme slabí, klopýtáme,  hřešíme, protože nám nechal to stejné tělo!Abych pochopil Boha svým  rozumem - tohojsem se rychle vzdal - ale jsem schopen Ho, celého,  obejmout svýn srdcem! Rozumíš mi?

        2:1-29..."Tyto věci" znamená to, o čem psal v kapitole první. Křesťan by nemělhřešit - nemá zapotřebí hřešit - ale když hřeší, má svého Obhájce před Otcem:Ježíše Krista. Nezapomeň, že ten "vnější člověk" je schopenkteréhokoliv hříchu ze Satanova katalogu! Čím více jsme "ve světě," tím slabší je naše pouto sKristem, a tím méně jsme odolní vůči hříchu. Žijeme v totálně zkaženémsvětě  a i když my z tohoto světanejsme, (Jan 17:16)  jsme  vystaveni jeho svodů i pokušení.

           Jako nášObhájce, Ježíš nepopírá před Otcem vinu těch, které obhajuje! Ano, Boží Zákonbyl překročený, nemáme omluvy! Ale jako náš Obhájce, je naší zárukou. Neomlouvánás, říká Otci o tom, co pro nás udělal! Svou obětí, svou smrtí na kříži, ženás vykoupil z trestu, který jsme si po právu zasloužili. Naší zárukou? Soudytéto planety mohou amnestovat zloděje -ale žádný soud, soudce, advokát nemůžezaručit, že tento už nikdy nebude krást! Tam, před Soudem Nebes, stojí Jeden,který je bezpečnou zárukou toho, že až jednou dorazíme domů, už nikdy hřešitnebudeme!

         A coprozatím zde? Když přiznáme naše  hříchy,ve jménu Ježíše Krista, jsme opět zcela smíření s Bohem. Jeho Světlo pohltí to"šero, " které naše  hříchyvytvořily! Křesťanství nebylo nikdy zamýšleno jako kult:"Hurá-slepě-za-vůdcem!"Křesťanství je osobní zodpovědnost a výsada každého Křesťana -Křesťanky milovatsvého Boha, ponořit se do Jeho Slova, studovat jej poctivě, přemýšlet o Něm - ažít Ho! (alespoň dělat to, nejlepší, co umíme!)

            Dovol miještě jiný pohled na Křesťanství: Jan 15:15-16. "Nazval jsem Vás přáteli,ne služebníky; sluha neví, co jeho pán dělá. Nazval jsem Vás přáteli, protožejsem Vám dal poznat všechno, co jsem slyšel od svého Otce!" Uvědomujetesi, přátelé, o co zde jde? Bůh Vesmíru, který jenom řekl Slovo, a byl Prostor, Čas,i Hmota - ten Bůh říká:"Jste mými přáteli!" To je jako by jsi  prohlásil: Tento červ, tato bakterie, tentokomár jsou mojí přátelé!

 

 

           Svět kolemnás nemůže porozumět oběti na Golgotě - svět kolem nás, nepochopí tu nesmírnou Lásku - nikdy nepochopí Rapture! Světstaví nádherné hrady a zámky z písku a je hrdostí sám bez sebe! Ale večer přijdepříliv, vlny se přelijí přes všechnu tu krásu a je po všem! To zase nepochopímemy! Dále: Přátelé mezi sebou hovoří! Hodně hovoří, o všem možném. Přítelezajímají Tvé radosti, úspěchy, bolíska i dočasné porážky! Přítel chce poznatsvého přítele co nejvíce, že? Nebo ne? Představ si, že jednou někdo bude stát předBohem - spasený Křesťan - a uslyší: A kterýpak jsi Ty? Tebe moc neznám! Ty jsise mnou nikdy skutečně nemluvil!" Chceš slyšet jednou něco podobného?

          A ještě něco:Lidé čtou se zájmem korespondenci "slavných velikánů," Čtou seživotopisy Césarů, Napoleonů, Hitlerů, Leninů, Stalinů. Čtou o jejich láskách,vítězstvích, porážkách tragediích. Občas se někde ve společnosti"vytáhnou," co všechno o nich vědí. Nejlepší přítel lidí zde zanechalsvůj dopis. Většina Křesťanů ten dopis má - zaprášený někde v šuplíku.. Znaljsem jednoho chlapíka z předměstí Chicaga. Měl ve svém domě malý kulatýpokojík, kde na malém kulatém stole, ležela veliká otevřená Bible. Chtěl jsem se podívat na které stráncebyla otevřená. Nedovolil mi na tu Bibli sáhnout! Ten chlapík se nikdy nedověděl,co vlastně ta Bible chce říci! Denně ji jen oprašoval.. Potom se odstěhovali doArkansasu. Nemám pochyb o tom, že také tam, v Hot Springs, mají malý kulatýpokojík, v něm malý kulatý stolek, na kterém leží velká, otevřená Bible.Nezaprášená. Na jeho "omluvu" je třeba dodat, že on nikdy Křesťanemnebyl, a není jím dodnes....

          Ve verších3-6 vidíme jistotu pravého Křesťana. Vzpomeň si, na ten klíčový verš tohotodopisu: "To píšeme, aby vaše radost byla úplná." (1:4)  Jepřece jasné, že Tvá radost nemůže být úplná stranou absolutní jistoty! Už na počátku tohoto dopisu nás Janujišťuje že ví, o čem píše! (1:1-3)  Nyní v tomto verši říkáže "víme, že Ho známe." Spása bezjistoty spásy je kontradikce! Člověk, který si není jistý že je spasený právětak, jako si je jistý tím, že žije, spasený není! Co  říká Pavel? "Vím komu jsem uvěřil, a jsem přesvědčený, že Onje schopen zachovat to, co jsem Mu svěřil, až do toho dne" (2 Timot.  1:12)  A co ten slepý chlapík v Janovi 9:25? : "Jestli je hříšníkem - tonevím. Ale jedno vím: Byl jsem slepý - nyní vidím! Později, ve třetí kapitoleto Jan ještě  zpevňuje.

            Pozor:Jsi-li Křesťanem, pak víš že  Křesťanemjsi! Jsi-li spasený(á), víš, že spasený(á) jsi! A pakliže to nevíš, dovol abychti dal přátelskou radu: Sedni si někde do tichého  kouta, otevři svou Bibli a přečti si Jana 5:24, Efezským 2:8-9, Římanům10:9-13, a 1Jana 1:9! Potom vyměň židli za svá kolena a požádej Boha, aby Tiodpustil Tvé hříchy skrze Ježíše Krista, kterého přijímáš za svého Spasitele!Slibuji Ti, na autoritu Božího Slova, že pakliže toto uděláš s otevřeným a upřímným  srdcem, Bůh Tě v tom zlomku vteřiny spasí -a Ty o tom budeš vědět! Neříkej že jsi Křesťanem, a nevíš  zda máš opravdu věčný život! Takové  prohlášení, dělá z Boha lháře!

           Verš 4...Ti, kteří se prohlašují za Křesťany, by měli jako  Křesťané žít - v první řadě milovat Krista! Potom milovat druhé Křesťany.Znovu opakuji: Ne každý, kdo chodí do kostela, křižuje se desetkrát denně apoužívá křesťanskou frazeologii, je Křesťanem! Ale já Ti garantuji, že každý Křesťan pozná padělek velmi brzy!  V tom Jeho Velkém Poslání nám Ježíš říká:"Je mi dána veškerá moc jak na nebi, tak i na zemi. Jděte proto, a učtevšechny národy, křtěte je ve jménu Otce, Syna a Ducha. Učte je aby zachovávalivšechno, co jsem vám přikázal. Já budu s vámi až do konce světa. Amen." Ato je Jeho právo. On má veškerou moc, a jeho program jste právě četli. Jednímsi můžete být jisti:

 

 

 

          To, co Onslíbil, to také  splní do posledníhoslova! A jak tak jdeme životem, musíme si zvyknout na jednu důležitou věc:Nikdy neměj oči upřené na lidské autority, ať už to jsou ti nejznámějšíevangelisté, nejlepší pastoři, papeži, autoři (i dobří) křesťanské literatury,nebo jacíkoliv proroci a učitelé - neber si je za vzor: Pamatuješ se, jak Petrchtěl chodit po vodě, a začal se dívat jinam, než na Krista? Vždy, bezjakýchkoliv vyjímek: Dívej se na Krista! Na Jeho chování, Jeho lásku  k nedokonalým a mnohdy tupým učedníkům, Jehoodvahu, Jeho moudrost, Jeho vůli vydržet to nevydržitelné, až do konce. Vezmisi Ho za svůj příklad. Jistě, přiblížit se Mu, je jako natáhnout ruku adotknout se Mlhoviny v Andromedě, ale měj Ho na očích a na srdci!   Pravda - časy se změnily. Zvyky a chovánílidí od doby, kdy On chodil po této zemi jsou jiné; ale ty základní skutečnostijsou stále stejné! Hřích se nezměnil, Satan se nezměnil, pokušení člověka senezměnilo. A tak, ať už stojíme tváří v tvář čemukoliv, stále můžeme jít v Jehošlépějích a vědět, že to nakonec vyjde! (Římanům 8:28) Bůh je věrný,  a i když padneš stokrát na"ksicht,"  a stokrát sezvedneš, vždy tam bude stát Ten, který Tě miluje! Pomůže Ti vstát, osuší Tvéslzy a ukáže Ti cestu dopředu.  Jenomna  Něj nikdy nezapomeň - nemáš nikohojiného!  Bůh-Otec nás zachránil k vůliKristovi. Proč? Aby jednou v čase, který teprve přijde, mohl ukázat bohatstvísvé milosti a laskavosti k nám, skrze Ježíše Krista. A zde máš to"proto!" Křesťan žije v dokonalém zákonu svobody, který nám zároveňdává moudrost.... Je nám řečeno, abychom studovali a tím byli schváleni Otcem -"pracovníci, kteří se nemusejí stydět, kteří správně rozdělují Slovopravdy."  (2 Tim. 2:15)     Znát Boha, a totálně Mu věřit, znamenámít silnou vůli. "Lidé, kteří znají Boha, budou silní." (Daniel11:32)    Nejradostnější prožitek, kterýKřesťan může mít (kromě spásy), je  státse "spirituálním rodičem"těch, které přivedeš ke Kristu. Podívej sena Pavla: 1Tim. 1:2,       2 Tim. 1:2,Philemon 10.  Nezapomeň, že získánímduše pro Krista počínáš vztah, který už nikdy nekončí! Zasahuješ dověčnosti!  Verš 14.. "Slovo Boží vevás zůstává, a tak jste zvítězili nad Zlým."  Zde je tajemství spirituálního růstu. Všichni "dospělí"Křestané jsou "silní v Písmu. (Skutky 18:24) Ovšem, to se nestane  přes noc! Začínáme "mlékem," ateprve později se pustíme do "chleba," a nakonec přijde"maso."  Podívej se co píšeDavid O Božím Slovu v Žalmech 119:9-16.  To jsou jedny z nejkrásnějších veršů Bible na toto téma. Křesťané občas Bibli čtou - ale není mnoho těch,kteří ji  čtou důsledně, podle určitéhoplánu. Ještě méně je těch, kteří Písmo studují. Škoda, že není každý jakoTimoteus,  podle 2 Tim. 3:15-17.

              Verš15... ZAKÁZANÁ LÁSKA. Jistě, Kristovo evangelium je - povětšině pozitivní - alenemůžeme opomenout ty negativní části Písma. Zde máme jednu zakázanou lásku:"Nemiluj tento svět!" Jsou lidé, kteří se domnívají, že křesťanskýživot je procházka rájem. "Uvěřit na Ježíše - a všechny problémy jsou fuč!"A co takhle Jan 16:33? Matouš 10:38? A co Lukáš 14:25-27, a 33?   Tato zpráva je zcela jasná: Pakliže Kristuspro Tebe není víc, než Tvá rodina, přátelé, práce či zábava - dokonce Tvůjvlastní život - potom nemůžeš být Jeho učedníkem! A tato zpráva se nedá"uhladit," "vyžehlit" tak, aby se líbila!  Čti pozorně: Nemluvím o spáse duše, ale ovztahu, který je skutečně vztahem přítele k příteli! Nemám na mysli spásu, aleodměny! Tak to za  prvé: "Nemilujsvět!" Jsou tři silná, smrtelná zla, která jsou rozhodnuta proklít Tvouduši a stáhnout ji do pekla. Ale když máš Krista, potom se Ti tato zla - budoualespoň snažit zabránit, aby jsi byl(a) dobrým učedníkem našeho Spasitele.

       1). Svět, vekterém žiješ, je rozhodnutý Tě zatratit - a když to už nejde, bude Tě brzdit ve Tvém křesťanském životě.  "Systémy" tohoto světa jsoukontrolované Satanem. "Celý svět leží v klíně Satana" (tak lze bez násilí a překrucování přeložit  1Jana 5:19).

         2). Tvé tělo,ten "vnější člověk" je zcela proti Tobě  - pokud nemáš od Krista nové srdce: „Protože z nitra, ze srdcílidí, přicházejí zlé myšlenky, smilstvo, loupeže, vraždy, cizoložství,chamtivost, zlá vůle, lest, bezuzdnost, závist, urážky, nadutost, opovážlivost.Všechno toto vychází z nitra, a špiní člověka." To řekl Ježíš Kristus vMarkovi 7:21-23.

      3). Satan."Jako rozlícený lev chodí a hledá, koho by pozřel-"  Když nemůže pozřít Tvou duši, bude se snažitzničit Tvé svědectví a službu Bohu. Nedá Ti pokoj, dokud nebudeš v bezpečíobývat svůj "apartment" v Novém Jerusalémě!...... Co to znamená,"Nemilujte svět?"

 

 

          Tím  se nemyslí hmotný svět,  neznamená to ani přírodu! Dále víme, že tonemůže znamenat lidi jako takové, protože "Bůh tak miloval svět, že dalsvého jediného Syna, aby..." Bůh jistě nechce, abychom nenáviděli lidi! Cotedy znamená "nemilovat svět?" Jaký svět? Písmo má na mysli všechnoto, co je nepřátelské našemu Bohu, ať už jsou to věci, myšlenky, vztahy, vlivy.Satan je "princem tohoto světa." (Jan 14:30)   Satan je "bohem tohoto světa." (2Korint. 4:4)   Čím méně se držíš tohoto světa, tím silnější je tvůj vztah k Bohu!Písmo je zde zcela jasné: Svět se naší lásku k Bohu snaží přetáhnout na svoustranu. Když se Křesťan ponoří víc do světa, než do vztahu k Bohu, zjistí, žejeho láska k Němu, a přátelský vztah k bráškům a sestřičkám v Kristu, pomaluchladne! Studie Bible, diskuse s druhými Křesťany, zájem svědčit druhým, začnoubýt zájmem  číslo dvě...  Něco vám bráškové a sestřičky povím, a budeto z vlastní zkušenosti: Ta nejmizerněji se cítící bytost na této planetě je Křesťan(ka),který(á) ztratil(a) na čas, ten přátelský vztah s Bohem! Snaž se představit siPetrův pocit tu noc, kdy zapřel Krista! Teď v tu chvíli, kdy Ti to píši, mi jdemráz po zádech, když se pokouším vžít do jeho situace! Ty nejhořčejší slzy,nejsou slzy hříšníka, který  přichází keKristu, ale Křesťana, který se k Němu vrací! Proč? Ten hříšník ještě nikdynepocítil v srdci Jeho lásku - ten Křesťan ano! Verš 17.."Svět i jehochtivost pomíjí - ten, kdo dělá Boží vůli, zůstává na věky."   Jednou přijde Den, kdy hvězdy budou padatjako přezrále hrušky, (Apokalypsa 6:13) - svět, jak ho známe pomine, ale dětiBoží zůstávají navždy! Navždy budeme mít svá obydlí v Novém Jerusalémě, kteráJežíš pro nás připravuje! (Jan 14:2-3) Když jsme znovu-zrození, Bůh vloží do nového srdce Boží prvek, Jehopřirozenost. (2 Petr 1:4) A tak Křesťan má přirozenosti dvě: Adamovo tělo, aBožího Ducha. Tím ovšem nastane "válečný stav" v jeho životě: Těloproti Duchu, Duch proti tělu v boji, který nezná příměří! (Galackým 5:17)

             "Poslední hodina" verše 18 je neobvyklá fráze - podívejme sena jiné reference. První příchod Krista:"V těchto posledních dnech."(Židům 1:1-2) Ukřižování: "Zjevil se na konci věků." (Židům 9:26) Vmé anglické verzi "King James," slovo "svět" v řečtině znamená "věk," "doba." "A stane se v posledníchdnech" říká Bůh ve Skutcích 2:17. Čas Církve probíhá v "posledníchdnech." (1Korint. 10:11) Ekumenické vydání má, nesprávně "přelom věků.."             2 Petr 3:3-4  píše také o "posledních dnech." VBoží mluvě fráze "poslední dny" překrývá celý věk od narození Ježíše Krista do uvedení "novýchnebes" a nové Země. Žijeme již víc jak 1900 let v "posledních  dnech" - ale pamatuj si: Bůh má časudost!

             Na verš19 nikdy nezapomeň! Až uslyšíš ty známé námitky:  "Podívej se, jací jsou někteří Křesťané" a podobně,vzpomeň si na toto prohlášení! Zda je ten, či ta - Křesťanem-Křesťankou, vípouze ta osoba - a Bůh! Znovu: Křesťan nemůže přestat být Křesťanem právětak,   jako nemůže přijít o ten Boží dar- věčný život! Pakliže se zdá,  že někdo"odpadnul,"(viz Jidáš)  pakzde  Bůh říká, že  "tam nikdy nebyl!"  Pravý Křesťan je adoptován pro věčnost..Jsou lidé, kteří se domnívají (a také učí), že každý, kdo chodí do kostela, jeKřesťanem. A tak, když takovýto "Křesťan" se obrátí ke své církvizády a obejme tento svět, říkají mu "odpadlík." Nemůžeš  přece "odpadnout" od něčeho, v čemjsi nikdy nebyl! Podívej se zpět do 2 Petra 2:22. Tito lidé nikdy"ovcemi" nebyli! Verše 20-26. "Znáte všechno." Jam má namysli ten fakt, že skutečného Křesťana, který zná Písmo, není možné oklamatnějakým "novým učením,""novým zjevením," "novoupravdou." Proto také Pavel v Galackých 1:8-9 volá:"Ať je prokletýten, který...." Díky Bohu za tu nádhernou pravdu v 1Petru 2:6: "a kdov Něj věří, nebude zmatený!" (ne zahanbený!)  Jan 7:17 nás ujišťuje: "Pakliže kdo chce činit Jeho vůli,pozná, zda mé učení je od Boha." Každý, kdo nerozezná omyl, kdo neníschopen odlišit pravdu od falešného učení, potřebuje být znovu-zrozený!

            Verš27... "Nepotřebujete, aby vás někdo učil." Tuto poznámku,římsko-katolická církev "tak nějak přehlédla" už dávno, dávno vestředověku! Učili totiž - a tak  učí ipodnes - že "prosťáček" není schopen Bibli porozumět, že potřebuje"experty," kteří mu poví co je, a co není pravda! Nakonec ti"experti" učili prostý lid svou vlastní, vymyšlenou - občasnesmyslnou tradici, která nemá s Božím Slovem nic společného! Marie se dostalana úroveň Ježíše Krista jako "matka Boží," a "spolu-spasitelka"(codemtrix) našich  duší!

 

 

 

        A potom ještěta armáda "svatých!" Ale nemá cenu, abych to  rozebíral. Co říká Boží Slovo?"Nepotřebujete učitele..." "Pakliže  požádáte Boha, aby vám dal pochopení..." Studujte si sami, ajá nemám nejmenších obav, že skončitě někde "vedle!" Jenom znovu:Nikdy nevytrhávejte verš zde, verš támhle, aby jste dokázali "vašípravdu!" Na tom jsou založeny všechny denominace po světě! Studuj Bibli,celou Bibli - s otevřenou myslí a upřímným srdcem! Dojdeš přesně tam, kam jsemdošel já! Je zcela vyloučeno, že bychom se neshodli na: Podstatě Ježíše Krista,Jeho poslání, našem poslání, podstatě spásy lidské duše, o Rapture a dalších,zásadních "sloupech" naší víry. Můžeš se se mnou dohadovat o tom, žedáváš přednost mluvení v jazycích a "hojení," zatím co já dávám přednoststudiu Písma. Můžeš být nadšený různými zázraky, mně  nechají lhostejným! Můžeš dávat důraz na společné modlitby zacokoliv - já se budu držet Matouše 6:6. Oba máme pravdu. Rozejdeme se pouze vtom případě, když začneš přidávat k Bibli něco, co tam není! To je ta hlavnípříčina 20.800 křesťanských denominací, které dnes existují!    3-1-24. U verše 1, je třeba něco ujasnit.Bůh nenazývá každého člověka "synem," nebo "dcerou!"Existuje doktrína o "otcovství" Boha a "bratrství" všechlidí této planety. To je ovšem doktrína lidská - ne Boží. Jistě, v pohledu nanaší "tělesnost," jsme všichni potomky Adama a Evy, ale zduchovního  hlediska, neexistuje něcojako "otcovství" Boha! Ježíš pravil k těm, kteří jej odmítli: „Vyjste z vašeho otce ďábla!"  Pavelpíše Galackým Křesťanům: "Jste Božími dětmi vírou v JežíšeKrista!"   Tím že přijmeme Kristaza svého Spasitele, "narodíme se" do Boží  rodiny. Jan 1:12-13: "Všem, kteří Ho přijmuli, dal moc státise Božími syny." Byla to Boží, nezasloužená milost, která dovolila, abyJežíš  vzal na sebe lidské tělo, abypřišel na tuto zemi a přiblížil Boha člověku. Jelikož Bůh je Láska, Ježíš tutolásku prohlásil: "Bůh tak miloval svět, že dal....." (Jan 3:16). Bůhnás nemiloval proto, že  jsme byli milí,krásní, pomilování hodní!  Byli jsme -každý(á) z nás, plní hříchu, který se Bohu tak hnusí! Pavel to krásně  popisuje v Římanech 5:1-10! "Svět násneznal." Nevěřící nikdy neochopí, proč věříme, jak věříme! Lidé"světa" Tě budou považovat za fanatika a cvoka!  Odmítáš to, co oni považují za vrcholhumanistické filosofie:"Jezme, pijme a radujme se, protože zítra užnebudeme!" Bez Krista jsou lidé slepí a hluší. Nejsou schopní přijmoutcokoliv, co Bůh učí. "Hlupák si řekl ve svém srdci: Není Boha!" (Žalm14:1) To je, jak to hodnotí Bůh. Nakonec - jak by mohli - Křesťan anevěřící  jít spolu, po stejné cestě, zastejným cílem? Každý patří do jiné rodiny! A ten druhý "otec," násKřesťany, moc rád nemá!

         Verš2."Nyní jsme Boží děti.." Je mnoho lidí kteří tvrdí, že je "směloutroufalostí," mluvit s takovou jistotou (jakou mluvím na příklad já) o"jistotě spásy." Znám jeden, velmi ošklivý hřích, proti našemu Bohu:Slyšet, či číst Jeho Slovo, a odmítnout mu uvěřit! Je zcela možné, že všemunebudeme rozumět - ale je to Jeho Slovo a já mu věřím, protože "TAKPROMLUVIL BŮH!" My Křesťané, jsme Boží děti už teď! Nemusíš prosit Boha,aby Tě spasil někdy až zavřeš oči! Uvěřil(a) jsi Kristovi, přijmul(a) jsi Ho zasvého Spasitele - a máš věčný život! To je tak jisté, jako to Jeho Slovo!

          "Ještěnevíme, co budeme..." Ale co je důležité, je ta  skutečnost, že už teď jsme Božími syny a dcerami! To je todůležité! "Budeme jako On." Já osobně, nemám ani trochu potuchy, coto  znamená - a ještě jsem nepotkalnikoho, kdo by měl! To je tak úžasné prohlášení, které, obávám se, i kdyby námje chtěl Bůh vysvětlit, bychom nepochopili! Přátelé, je mnoho věcí,čekajících  na nás v budoucnosti, kterénikdy v tomto světě nepoznáme. Vzpomínáš na 1Korint. 2:9 ? A jaký se nám ukázalOn?  Přečti si znovu Jana 20:19-28!

          "Hříchje porušení zákona..." Kdybys vzal(a) deset - nebo  sto - kněží, pastorů, profesorů teologie,učitelů Bible, a dal jim otázku: "Co je hřích?"  obávám se, že bys dostal(a) deset různýchodpovědí. Máme různé názory na alkohol, nikotin, hazardní hry, zábavy, které sepohybují "na okraji," povinná návštěva kostela,  povinná zpověď, povinné finanční podporováníté, či oné církve. Jistě by jich bylo ještě víc, ale to stačí. Jan nám zdepíše, že "hřích je překročení Božího zákona." Myslím, že nenízapotřebí tento zákon rozebírat, protože: Kazatel 7:20, Izaiáš 53:6,Římanům  3:23 nám říkají, že to anijeden z nás ještě nesvedl žít bez hříchu! Jak se dostat z toho"bláta?" Zeptej se Ježíše, odpovídá ti  v Matouši 22:36-39.

 

 

 

        Verš 5, námjednou pro vždy, říká jaký byl primární účel vtělení Boha-Syna do lidskéhotěla. Mnoho slov bylo proneseno na adresu Ježíše z Nazareta, mnoho knih bylo o Něm napsáno. Zdaleka víc,než o komkoliv jiném, který na této planetě žil. Jak už jsem napsal v úvodu kNovému Zákonu: Názory na účel Jeho návštěvy se liší od člověka ke člověku.Dobrý muž? Veliký učitel? Zakladatel náboženského systému? Morální filosof? Ne!Jeho cílem bylo zaplacení dluhu hříchu. Přišel, aby vyřešil otázku hříchu.

         "Kdo vSynu zůstává, nehřeší." Znamená to, že opravdový  Křesťan nehřeší? Znamená to, že se ho hřích nedotkne, dokud nepůjdedomů? Ale to bychom měli v Bibli kontradikci! Vždyť o pár řádků výše, nám Písmoříká, že není nikdo, kdo nehřeší! Pakliže se podíváš na ducha celé Bible, pakuvidíš pouze jedno řešení tohoto zdánlivého problému: Je to ten "vnitřní"člověk, který se zrodil z Boha, který není schopen hřešit! Ten "vnější"člověk, je zcela nenapravitelný! Vidíme to jasně v sedmé kapitole Římanům, kdese Pavel doslova rve s hříchem! Kdybychom neměli v Písmu poukaz na ty dvě přirozenostiKřesťana, byl by verš 9 neřešitelný!

          Někdy, asitak před osmnácti lety jsem si do své Bible, která mne neopustila až dodnes,napsal u verše 1Jan 3:9 tuto poznámku: "Toto je nejobtížnější veršBible!" Za několik měsíců  potom,jsem dodal stejnou tužkou:"Viz Římanům 7:22!" Ano, někdy to chvílitrvá, ale nakonec tu odpověď, chceš-li ji opravdu vědět, dostaneš! Bůh Tě nikdynenechá potmě! "Kdokoliv je zrozen z Boha, nehřeší!" To"kdokoliv" zahrnuje sto procent lidí! Neexistuje situace, kde by"slabší Křesťánkové" hřešili, a ti "silní" žili bez hříchu!Nebudu to nijak podrobně rozebírat - jak jsem to napsal tak to musí být jasné -i těm nejprostějším "Křesťánkům." Jenom k tomu  dodám mou zkušenost: Křesťane-Křesťanko!Během vašich životů zde na zemi budete hřešit - ať už přestoupením neboopomenutím Jeho Zákona! Pavel hřešil, ostatní hřešili. ALE PAKLIŽE DRUHÝ DEN POTOM SE BUDETE CÍTIT DOBŘE, BEZ JAKÉHOKOLIV POCITU VINY PŘED BOHEM, TO ZNAMENÁ,ŽE VAŠE SRDCE, VÁŠ DUCH S TÍM SOUHLASÍ - POTOM TO VAŠE  "KŘESŤANSTVÍ" NENÍ TO, CO MÁ NAMYSLI BŮH TÉTO BIBLE!

          Ještějednou: Když Bůh "vrodí" někoho do své rodiny, je to  ten vnitřní člověk (duch člověka),  který se narodil v Bohu! Boží sémě zůstává vtom novém člověku. Po znovuzrození, máme v sobě Božskou přirozenost, a tanemůže hřešit! Podívej se znovu (a znovu!) do dopisu Římanům 7:18, 22, 25!  Apoštol Pavel byl přece znovu-zrozenýmKřesťanem v době, kdy psal ty řádky, a jasně viděl existenci dvou přirozeností- ducha a těla! Jsem přesvědčený, že jsou denominace a církve, kde se učí, žeKřesťan nehřeší, nebo že to znamená "zůstávání v hříchu," a já nevímco. Ale když půjdeš jen a jen podle Písma, dojdeš přesně tam, kam jsem došeljá! Verše 12 a 13... Pavel nám řekl v Židům 11:4, že Abel "nabídl víroulepší oběť, než Kain.“ A tím se stal "spravedlivým," protože uvěřil Božímu Slovu. Ten stejnýpříklad je přece Abrahám! Bylo by nepřirozené, kdyby svět miloval Křesťana -ale je zcela normální, když Křesťan miluje Křesťana.

         Pakliže  nemiluješ - nebo dokonce nenávidíš nějakéhobratra či sestru v Kristu, nemiluješ Boha, a Jeho Duch v Tobě není! To neříkámjá, to  říká Bůh! Je mi jasné zezkušenosti, že některé budeš mít rád více, jiné méně. Nesouhlasíš? Podívej se na Jana 19:26, 20:2, 21:7, 21:20  a zamysli se nad větou: "Běžela k ŠimonuPetrovi a k tomu učedníkovi, kterého Ježíš miloval." (Jan 20:2)   Znamená to, že Ježíš nemiloval Petra? Jistěže miloval! Ale Jana miloval více!

           Verš 14..." My víme,  že jsme přešli od smrtido  života." Celý tento první Janůvdopis je neochvějná jistota! Ať  Ti říkákdo chce, co chce - věř Bibli!  Bůhdobře věděl, proč to  nechal Jana napsatprávě takto! Je několik veršů v Písmu, podle kterých si můžeme být jistí, že jsme spasení navždy: SvědectvíSlova, Jan 5:24, 1Jan 5:10-13, svědectví Božího Ducha, Římanům  8:16, svědectví našeho srdce - nového srdce, které nám Bůh, při našemznovu-zrození dal. (1Jan 3:20-21, a tento verš 14)   Verš 16 je láska "v akci," láska ve svém nejvyššímprojevu: Ježíš, milující svět hříšníků natolik, aby sestoupil na toto smetiště,a svou smrtí  - a jakou smrtí! -zaplatil náš dluh.

 

 

            To řecké slovo "za" představuje zajímavé zamyšlení. V   1Timoteovi čteme, že se "dal jakovýkupné za všechny." V Matouši 20:28 čteme, že "dal svůj život jakovýkupné za mnohé." Ty dva verše se zdají být v kontradikci, že?  Veskutečnosti On zemřel za obé. V 1Timoteovi 2:6 doslovný překlad je "veprospěch (všech)." V Matouši 20:28 doslovný překlad je"namístomnohých." Kristus zemřel "namísto mnohých," "ve prospěch všech," ale ne"namísto všech!"   Verše 17,18.  Náš vzor, Ježíš Kristus nebyl nikdynatolik  zaneprázdněný, aby odmítl pomockomukoliv!  Podívej se na jeden z  příkladů: Sedí, unavený a hladový u studně,a místo aby se šel  najíst, čeká najednu žíznivou duši ženy, velmi pochybné pověsti!  Kolik z nás by to udělalo? Jeho hlavní "menu" bylo véstztracené lidské bytosti zpět do Boží náruče! Verše 19-21, nám dávají dalšíjistotu. Kdokoliv si přečte tento dopis a bude tvrdit, že je namyšlené - a idrzé - být si  jist  spásou, neříká pravdu - ať už je si tohovědomý, či ne! A jaké  jsou ty podmínkypro získání spásy? Vrať se do Jana 6:26-29!

            Verše22-24.. "Pakliže nás naše srdce neobviňuje." Ať se to někomu zdá býtsebevědomé, namyšlené, já jsem přesvědčený, že jediná osoba, která může bezpečně naslouchat svému srdci, je opravdovýKřesťan! Ve Skutcích 23:1 apoštol Pavel mluví o "čistém  svědomí", přesto že před svým obrácenítam u Damašku, pronásledoval všechny, kteří se - i jenom zdáli - býtnásledovníky Ježíše z Nazareta. Přečti si, co o sobě říká ve Skutcích 26:9-11.Je vidět, že před přijmutím Krista, Pavlovo svědomí nebylo právě tím nejlepšímukazatelem správnosti! Člověk je schopen své svědomí otupit natolik, že bude s čistýmsvědomím  obhajovat i vraždu!  Skutečný Křesťan má velmi citlivé svědomí - čímblíže k Bohu - tím  citlivější. Přátelé,jak je to s vašimi srdci? Popovídáte si s nimi občas? Na příklad taková jedna ztěch "zajímavých" otázek by byla: "Věřim tohle všechno srdcem - nebo jen hlavou?" "MilujiBoha srdcem - ve skutcích - nebo jen slovy, která jsou zapomenuta okamžik po tom, co byla vyslovena?" Zeptejte se vašich srdcí, zda tamopravdu  žije Kristus, a tím také BožíDuch!

        Je to velmidobrý zvyk se občas takto "provětrat".  Nezapomeň: Člověk se dívá na to, co je schopen vidět - Bůh sedívá  na Tvé srdce!  Už Šalamoun to věděl - (Přísloví 4:23). Ajak si  udržet tu jistotu, kterou Jan vtomto dopise téměř přetéká?    ToTi  říká Ježíš v Janovi 6:26-29. A abyse někdo nedomníval, že Jeho "přikázání" má něco společného sMojžíšovým Zákonem, Jan  vysvětluje, comá na mysli, veršem 23.  "MilujteKrista, a potom  jeden druhého!"Ježíš to vysvětluje už v první knize Nového Zákona. (Matouš 22:34-40)    Závěr kapitoly: Když věříme Bohu, amilujeme Ho,  potom milujeme jedendruhého. Kristus žije v nás, my žijeme s Ním, a je to tak jisté, jako žežijeme!

         4:1-21.  V této kapitole jsouprojednány dva hlavní  principy: A) Božímetoda, podle které rozhodujeme, zda máme v sobě Božího Ducha, a jak rozeznámeducha deluze, klamu.                 B)  Povinnost Křesťana, co setýče lásky,  její síly, jejíhovlivu.  Jeden nemusí číst dlouho v tétoepištole, aby objevil, že láska je oblíbeným námětem  apoštola, "kterého Ježíš miloval."  Láska má svůj původ  v Bohu - protože Bůh je Láska. A tím,nevyhnutelně, je-li v nás On, je v nás láska! My Ho milujeme proto, že On to začal- On nás miloval již v době, kdy jsme nad Ním ohrnovali nos, kdy jsme žilive  vzpouře proti Němu! Podívej se na tuscénu z Golgoty! Umírá tam - v  lidskémtěle - ta jediná Láska, a kolem poskakují posměšně malí tvorové, nafouklí jakropuchy, kteří nemají ani zbla ponětí o tom, co se tam vlastně děje!  Je mnoho falešných filosofií, náboženství,doktrín, učení. Určitě mnohem víc, než jich bylo v ranném Křesťanství. Svět máveliké množství učitelů, "kazatelů," kardinálů a papežů, kteří sesnaží najít ta nejlíbivější slova a fráze - bez ohledu na to, zda tato souhlasís Božím Slovem - jen aby přilákali co nejvíce přívrženců. Na druhé straně jemnoho starých, upřímných Křesťanů a Křesťanek, kteří jsou slabí ve znalostiPísma. Jistě, jsou spasení  ale mnohoSlovo nestudovali, mnoho se ani neptali - a nebýt Svatého Ducha, který v nichpřebývá - už dávno by je nějaký falešný kult stáhl na svou stranu! Díky Bohu za1Petra 2:6":   "..a kdo v Nějvěří, nebude zmatený," nenechá se oklamat, nebude věřit lži.  Skuteční odborníci na řečtinu nám říkají, žefráze "Ježíš  Kristus přišel vtěle,"  má správně znít:"Ježíš je Kristus (Spasitel, Mesiáš), který přišel v těle."  To je rozdíl, nemyslíš?  "Ježíš" znamená"Spasitel." Je to Jeho lidské jméno.

 

 

          Kristus,je  Jeho  titul - jméno božské. Kristus byl Kristem před tím, než se stal  Ježíšem z Nazareta! A tak ten druhý překlad je srozumitelnější:"Každý, kdo prohlásí (věří), že Ježíš je Kristus, který přišel v těle -zároveň  prohlašuje, že Ježíš Je Bůh,Boží Syn zrozený z panny. Po tom, co Ježíš prohlásil: "Já a můj Otec jsmejeden," "Kdo viděl mně, viděl Otce,"  zbývají dvě alternativy: Ježíš je buď Bůh v lidském těle - anebopodvodník! Buď On je Pravda - nebo ta největší lež! "Svět je poslouchá,slyší.." Masy vždy sledovaly cestu nejmenšího odporu! "Nedělej vlny!" "Chovej se jakoostatní!" "Nesnaž se lišit od většiny!" Jenom jedinkrát mělJežíš tisícový dav, který Ho následoval, když si mohli zadarmo naplnit  břicha! Svět poslouchá falešné učitele, řečníky, protože tito učí, či prohlašujíto, co svět slyšet chce! (2Timoteovi 4:3)  Církev, která existuje po léta bez potíží a protestů, je na pokraji"umření!" Kdekoliv kázal Ježíš, vždy lidi rozdělil! "Je odBoha!" "Je od ďábla!" "Jeho zázraky jsou z Boha!""Dělá zázraky pomocí ďábla!" "Tento muž pochází z Boha!""Má původ ze smilstva!" Někteří věřili a milovali Ho, druzí nevěřili, a nenáviděli Ho."Každý kdo miluje, se narodil z Boha." Pozor! Jsou miliony nevěřících,kteří milují své děti, své milé, své přátele - ale to  ještě neznamená, že jsou Božími dětmi! Pro nás lidi, je velmiobtížné poznat, zda ten či ta miluje také Boha a ne jenom lidi, ať už zjakýchkoliv důvodů. Občas člověk potká nějakou stříbrovlasou babičku, nebo dědečka. Láska k vnoučatům z nich úplně přetéká!Zeptej se jich zda věří, že Ježíš Kristus za ně zemřel, aby oni mohli žít - a setkáš se - v mnoha případech  s pohledem, který jakoby právě vyskočil zmrazáku! Co je, vlastně tedy - perfektní láska? Bůh! Ježíš byl perfektní láskouv lidském těle, a když Ho máš v srdci, strach je nesmyslný! Strach ze  včerejška, dneška, zítřka. My nevíme, co nanás zítřek "připraví."  Ježíšto však ví - a On nás drží ve svých rukou. Perfektní láska odstraní jakýkolivstrach - i ze smrti!    5:1-21. V prvnímverši se nepíše o intelektuální víře! Jakub nám řekl, že "Satan věří, atřese se strachy!" Když uvěříme že Ježíš je Bůh-Syn, uvěřili jsme"Slovu," a Ježíš řekl: "Ten, který věří mému Slovu, a věří natoho, který mne poslal - má věčný život." (Jan 5:24)    Občas se lidé zeptají: "je možné, abyznovu-zrozený Křesťan "sklouzl" zpět do světa?" Jistě, a dosthluboko!  Petr byl přece znovu-narozenýKřesťan, když zapřel Krista!  "ATy, až se obrátíš.." mu říká Ježíš v Lukáši 22:32.   Ano, pravý Křesťan může"padnout," ale ne na dlouho! Jednou, když jsi ochutnal(a) Boží dar,Satanovy "splašky" Ti dlouho chutnat nebudou!  Verš 6. Kdykoliv Nový Zákon mluví oočisťující "vodě," myslí vždy to "Slovo." (Jan 3:5, Jan15:3, Efez.5:25-26, Titus 3:5) Co vlastně dal Ježíš té Samaritánské ženě? (Jan4)  No, přece Slovo!

           Verš 11..Bůh řekl mnoho o svém Synu. Ve Starém Zákonu je o Něm spousta proroctví -všechna inspirovaná Bohem. Celý ten záznam by se dal shrnout do jedné věty:"Bůh nám dal věčný život, A  TENTOŽIVOT JE V JEHO SYNU." Verš 13 je opět takové ujištění "aby  jste VĚDĚLI.“ Další ujištění je ve verších14-15.  Pokud se mně týče, (každý mámejiný názor), nejlepší a nejbezpečnější modlitba je: "Ať  se stane Tvá vůle!" On ví nejlépe, coje třeba - a On je dobrý!  Jakou lepšízáruku chceš? A teď ještě jednu "kontraverzi." Hřích k smrti. Stáleměj v  paměti, že tento dopis je psanýKřesťanům! Co je to? Vrať se do prvního dopisu do Korintu, kapitolu 11. "Ztohoto důvodu jsou někteří slabí a nemocní. A mnozí spí.“ (jsou mrtví) Hřích"na smrt, " je tedy stálá neposlušnost k Otci. Když se podíváš do1Kor. 5:1-5,  zjistíš, co se dělo vkongregaci. Podívej se na verš 5! Teď dávej pozor! My víme, že hřích přinášíspirituální smrt- viz Adam. A když  sezde píše, že je hřích, který "není k smrti," okamžitě by vznikla  kontradikce! A my víme, že v Bibli žádnáneexistuje! A proto je jasné, že "hřích na smrt" nemá co do činění sespásou, ale zničením těla! Takový člověk utrpí ztrátu - ale on sám, spasený je!Mojžíš spáchal hřích "na smrt." (Deuteronomy 32:48-52, 34:1-6.Achan  spáchal "hřích nasmrt." (Josue kap.7:18-21) "Víme, že kdo je z Boha, nehřeší." Užjsme to rozebrali. "Celý svět leží v klíně ďábla," je odpovídajícípřeklad. My víme (protože On nám dal svůj slib), že Ježíš Kristus se jednohodne pro nás vrátí. To je naše jistota.. Zde končí jedna z nejsilnějších knihBible - alespoň podle mně. Bůh je Láska.....

 

                                    1 Jan - konec. 

Podřízené stránky (2):2. Janův3. Janův