Další tři podobenství, která jsou ve 13.kap.Mat. před námi, milí
posluchači, nám ještě ukazují jiné aspekty nebeského království,
jiné jeho stránky...
"Království nebeské je jako poklad ukrytý v poli, který někdo najde
a skryje; z radosti nad tím jde, prodá všecko, co má, a koupí to
pole. M13,44
MG k tomuto kratičkému textu nejprve dodává velmi konkrétní
vysvětlení jednotlivých položek, které jsou zde uvedeny. Může nám
to připadat trochu dogmatické, můžeme diskutovat, je-li tomu tak,
ale za chviličku bude následovat pokus o vysvětlení:
Poklad je Izrael. Pole je tento svět. Ten "někdo", kdo najde
poklad, je PJ, který sám sebe dává v oběť, aby koupil to pole, tedy
celý svět a aby tím vykoupil především Izraele. Tolik tedy základní
podání některých pojmů v tomto podobenství.
Podle našeho vykladače tedy nejde o hříšníka, který by si za
vysokou cenu kupoval evangelium. Evagelium totiž není poklad skrytý
v poli. Kdežto Izrael je dnes, nebo byl ještě nedávno doslova
pohřben ve světových dějinách... Někdo řekne: ale teď je Izrael
zase národem, právoplatným státem. Ano, oficiální stát tu existuje,
ale na jejich území nebude klid, dokud nepřijmou Mesiáše, který zde
udělá pořádek a uvede věci do správného stavu.
I když se už mnoho židů vrátilo do palestiny, národ Izrael je stále
ještě z větší části v rozptýlení, konstatuje náš učitel. A co je
především podstatné, v současné době Bůh není se svým vyvoleným
národem jako s celkem. Ještě s nimi nejedná jako s nimi jednal v
minulosti, i když podmínky se tu zřetelně připravují. Ale srdce
toho lidu ve skutečnosti není cele při Hospodinu...
AP k té otázce pozice Izraele před Bohem napsal:
Chci tedy říci, že (Izraelci) klopýtli tak, aby nadobro padli?
Naprosto ne! Ale jejich selhání přineslo pohanům spásu, aby to
vzbudilo žárlivost židů. Ř11,11
Jestliže tedy jejich selháním svět získal a jejich úpadek obohatil
pohany, co teprve, až se všichni obrátí? Ř11,12
Vám z pohanských národů říkám, že právě já, apoštol pohanů, vidím
slávu své služby v tom, Ř11,13
abych vzbudil žárlivost svých pokrevních bratří a některé z nich
přivedl ke spasení. Ř11,14
Jestliže jejich zavržení znamenalo smíření světa s Bohem, co jiného
bude znamenat jejich přijetí než vzkříšení mrtvých! Ř11,15
AP tedy věřil, že Hospodin na čas opustil svůj vyvolený lid, že s
ním není... Že místo svého vyvoleného lidu věnuje pozornost všem
ostatním národům, aby jim nabídl svou spásu...
A prorok Zachariáš, jeden z posledních pisatelů SZna napsal, že
přijde nový den pro Izrael. Bude to zvláštní den, zvláštní
situace:
Ale na dům Davidův, na toho, jenž sídlí v Jeruzalémě, vyleji ducha
milosti a proseb o smilování. Budou vzhlížet ke mně, kterého
probodli. Budou nad ním naříkat, jako se naříká nad smrtí
jednorozeného, budou nad ním hořce lkát, jak se hořce lká nad
prvorozeným. Za12,10
Prorok JR na mnoha místech hovoří o novém shromáždění lidu Izraele
a také o tom, že jim Bůh dá zpátky jejich zemi. Ovšem konečné
naplnění těchto proroctví je teprve v budoucnosti.
A podobenství o pokladu v poli tuto velikou budoucí událost
předznamenává. PJ je tím, který dal všecko, co má k tomu, aby
získal to pole, ve kterém je tento poklad ukryt. PJ dal sám sebe,
aby vykoupil svůj lid, ale spolu s ním vykoupil i celý svět z
hříchu. Prorok Zachariáš píše o prostředku, o zdroji očišťující
moci, která jednou vytryskne, která bude nabídnuta lidem k očištění
jejich hříchů... Jaká moc to bude?
V onen den vytryskne pro dům Davidův i pro obyvatele Jeruzaléma
pramen k obmytí hříchu a nečistoty. Za13,1
Chvalme PJe za jeho oběť, za jeho prolitou krev, která nás před
Bohem dokonale očišťuje od každého hříchu...
Komentáře