Po té, co PJ dokončil a svým učedníkům také vysvětlil své
podobenství o rozsévači, přichází s něčím dalším, co se tomu
prvnímu podobenství docela podobá, vychází ze stejné sféry lidského
života, ze zemědělství:
Předložil jim jiné podobenství: "S královstvím nebeským je to tak,
jako když jeden člověk zasel dobré semeno na svém poli.
M13,24
Když však lidé spali, přišel jeho nepřítel, nasel plevel do pšenice
a odešel. M13,25
V tomto podobenství náš Pán vyzvedává něco trochu jiného velmi
důležitého, co nebylo obsaženo v tom předchozím podobenství o
rozsévači. Bude tu řeč o kvalitě rozsévaného zrna. Předtím se
hovořilo o čtyřech typech půdy. Pouze jedna čtvrtina, nebo pouze
jeden typ půdy z celkového počtu čtyři přinesl úrodu, zatímco
ostatní rozseté zrno přišlo nazmar...
MG (ještě s ohlédnutím na ty předchozí myšlenky o půdách) uvažuje o
své vlastní službě a říká, že v jeho případě bylo to procento zrní
zasetého do úrodné půdy, které přineslo užitek, mnohem nižší, než
těch očekávaných 25%, jak by to někdo chtěl možná vypočítat z toho
podobenství o rozsévači. Kdyby desetina těch, kdo byli přímo
vyzváni k přijetí Krista, učinila jasné a plnohodnotné rozhodnutí
pro PJe, bylo by to skvělé. Lidé, kteří se evangelizací zabývají
intenzivně, říkají (jak nám to cituje MG), že tak tři procenta
lidí, kteří byli k přijetí Krista přímo vyzváni, opravdu dospěla k
obrácení.
Zajisté tato čísla mohou být deprimující, nebo také zavádějící, ale
na druhé straně mohou ukazovat realitu, abychom třeba někdy
nepodlehli pocitu marnosti z veškeré evangelizace...
Rozhodně ovšem taky velice záleží na způsobu, na cestě, kterou
zvolíme, když chceme lidi oslovit BSem. A tady je pro nás široké
pole pro přemýšlení a hledání v této naší době na modlitbách...
V dalším podobenství, které PJ vypráví zástupům shromážděným na
břehu moře, tedy můžeme vidět jinou stránku nebeského království a
jeho situace v tomto světě.
Předložil jim jiné podobenství: "S královstvím nebeským je to tak,
jako když jeden člověk zasel dobré semeno na svém poli.
M13,24
Když však lidé spali, přišel jeho nepřítel, nasel plevel do pšenice
a odešel. M13,25
Čtěte, prosím, pozorně: Kdo spal, když přišel nepřítel? Lidé spali,
zdůrazňuje nám MG. Rozsévačem, jak jsme si už řekli, je PJ, který
zasévá dobré zrno. On nikdy nedříme ani nespí... Nepřítelem je
satan, který se snaží to dobré dílo PJe zničit, a když je nemůže
přímo zničit, snaží se aspoň do té dobré setby PJe implantovat,
vložit navíc svoji vlastní setbu zkázy... Tou satanskou setbou jsou
nejrůznější falešná učení, která se spolu s dobrým zrnem rozsévají
až dodnes...
Když vyrostlo stéblo a nasadilo na klas, tu se ukázal i plevel.
M13,26
Když pšenice začíná růst spolu s koukolem, spolu s tím plevelem, o
kterém tu mluví PJ, tak je těžko mezi nimi rozlišit. Ve skutečnosti
mnohé zavádějící falešné nauky ve svých úvodních pasážích znějí
docela podobně jako evangelium, jako zpráva o PJKu. Mnohé falešné
nauky dokonce operují se jménem PJe... Na smrtonosné rozdílnosti a
jasné bludy se někdy přijde až při dosti hlubokém zkoumání takové
nauky...
Jeden člověk mi řekl, vzpomíná MG: "Bratře kazateli, neměl byste
kritizovat toho a toho, poslouchal jsem ho a vidím, že on zvěstuje
evangelium!" Ano, sice zaséval evangelium, ale mezitím, v dalších
fázích své výuky taky zaséval něco, co tomu evangeliu o milosti
Boží v PJi jasně odporovalo a co mnohé zavedlo na scestí...
V dalším textu uvidíme hledání viníka. Ale Hospodář, který je za
své pole zodpovědný, ví, kdo to způsobil a také má řešení, jak to
udělat, aby škoda způsobená touto dodatečnou setbou nebyl ještě
větší...
Přišli sluhové toho hospodáře a řekli mu: "Pane, cožpak jsi nezasel
na svém poli dobré semeno? Kde se vzal plevel?" M13,27
On jim odpověděl: ,To udělal nepřítel. Sluhové mu řeknou: ,Máme jít
a plevel vytrhat? M13,28
On však odpoví: ,Ne, protože při trhání plevele byste vyrvali z
kořenů i pšenici. M13,29
Nechte, ať spolu roste obojí až do žně; a v čas žně řeknu žencům:
Seberte nejprve plevel a svažte jej do otýpek k spálení, ale
pšenici shromážděte do mé stodoly." M13,30
Tohle je velmi důležitý obraz, kterému potřebujeme porozumět a
správně jej také vyložit, upozorňuje nás náš vykladač. PJ říká,
nesnažte se ten plevel vytrhávat, abyste neponičili také tu dobrou
setbu. Ať roste zatím obojí spolu, při žni dojde k jasnému
oddělení.
Někdo ke mně přijde a řekne mi: "Doktore MG, nezdá se vám, že svět
je lepší a lepší?" Odpovídám: Myslím, že ano...
Přijde někdo jiný a ptá se: "Nemyslíte si, to jde se světem od
desíti k pěti?" Já mu odpovím: Věřím, že ano, je to stále
horší...
Třetí skupina, která mě slyšela vyslovit obě tyto odpovědi, mě pak
vzezme stranou a zeptá se: "Co to má znamenat? To není pro vás
tytické, že byste se chtěl každému jen tak zalíbit..."
Ano, přátelé, nicméně obojí je pravda. V současné době se rozsévá
dobré semeno, které roste a už nasazuje na klasy... A to je
povzbuzující, to mě těší. Ale současně s tím tu přibývá i plevele,
který taky velmi úspěšně roste a nebývale se rozmáhá...
Když jsem jako kazatel nastoupil svou službu v jisté denominaci,
měl jsem v úmyslu ten sbor, nebo nejraději celou tu denominaci
očistit od falešných věcí... Chvíli jsem to zkoušel, ale namísto
toho, abych já vyčistil je, oni vyčistili mě z té donominace.
Abyste rozuměli, moje další služba se stala nežádoucí, vzpomíná náš
teolog.
Upokojil jsem se až ve chvíli, kdy jsem si na základě tohoto našeho
dnešního textu a také dalších souvisejících textů uvědomil, že moje
úloha spočívá v rozsévání BSa. Nikoli v tom, abych chodil po poli a
pokoušel se vytrhávat plevel mezi rostoucími klásky... V současné
době roste obojí spolu a není v našich silách, abychom zabránili
růstu nebo už jen tomu rozsévání plevele... Co však můžeme učinit,
a co je naše odpovědnost, to je co nejúčinnějí aktivní rozsévání
dobrého zrna BSa... Budeme-li v tomto věrni, pak tím jako učedníci
PJe splníme svou úlohu a ostatní zařídí sám Pán ve svůj čas svým
vlastním způsobem... Mimochodem, k výkladu tohoto podobenství
přijdeme zanedlouho. PJ tento výklad totiž poskytne jen svým
učedníkům v soukromí, až po skončení svého veřejného vystoupení
před lidmi. Takže ještě chvíli naslouchejme dalším třem kratším
podobenstvím, která PJ vypráví.
Komentáře