Následující podobenství rovněž vychází z oblasti zemědělství,
ale vzhledem k tomu, že PJ chce ukázat zase jinou stránku nebeského
království, tak také docela přirozeně jde o jinou plodinu, o jiné
semeno.
Ještě jiné podobenství jim předložil: "Království nebeské je jako
hořčičné zrno, které člověk zasel na svém poli; M13,31
je sice menší než všechna semena, ale když vyroste, je větší než
ostatní byliny a je z něho strom, takže přilétají ptáci a hnízdí v
jeho větvích." M13,32
Hořčičné semeno, nebo přímo hořčičný strom, jak je nám tu popsán,
je velmi nepravděpodobně obrazem církve nebo jednotlivého křesťana,
vysvětluje DrMG. V souvislosti s křesťany se v Bibli spíš hovoří o
ovoci, mělo by tedy jít o ovocný strom. Ale hořčice neslouží k
jídlu jako takovému, hořčice u nikoho nezažene hlad. Je to pouze
koření, pouze doplněk jiného jídla..
Hořčičné semeno, o kterém tu PJ hovoří, neroste v nějaký velký jako
třeba malý dubový žalud. Ale je to ve skutečnosti statný keř, který
vyrůstá někde v pouštních krajinách.
Hořčičné semeno je menší než všechna semena, říká PJ. Jeden
liberální kazatel, který působil nedaleko našeho DraMG, jednou
učinil veliký objev, že hořčičné semeno NENÍ nejmenší ze všech
semen. Myslel si možná, že našel omyl, nebo chybu v Bibli. Věřím,
že PJ hovořil o nejmenším semenu užitkových rostlin, které se tehdy
sely, o nejmenším semenu, které ti posluchači PJe znali. nikoli o
botanice jako takové...
Ale přemýšlejme především, co tímhle podobenstvím chtěl PJ
říci.
když vyroste, je větší než ostatní byliny a je z něho strom, takže
přilétají ptáci a hnízdí v jeho větvích.
Tohle maličké seménko, když je zaseto do dobré země, se po svém
vzrůstu stane poměrně velkou rostlinou, stane se dokonce domovem
pro ptáky, když si tu ve větvích dělají hnízda... Toto podobenství
ukazuje na vnější viditelný růst nebeského království (zatímco
další podobenství o kvasu, které teprve přijde, hovoří o vnitřním
růstu).
Ve volném průmětu tohoto podobenství na církev PJe, na tu živou
duchovní církev, musíme říci, že se sice neobrátil celý svět, ale
dodnes má na něj Boží lid značný vliv. Je tu jako sůl země, jako
světlo světa... MG zdůrazňuje, že ten primární smysl podobenství o
hořčičném zrnu ovšem nemůže být vztažen na církev, protože církev
není hořčičná bylina, ale světlo a sůl... Církev PJe tu není něco,
co by rozměrově, či nějak populačně převládalo, ale je tu velmi
důležitá i pro určitou vnější stabilitu...
Komentáře