O perle - výklad od McGee

Nyní další kratičké podobenství, které má ovšem velký význam:
Anebo je království nebeské, jako když obchodník, který kupuje krásné perly, M13,45
objeví jednu drahocennou perlu; jde, prodá všecko, co má, a koupí ji. M13,46
Některé populární výklady tohoto podobenství říkají, že kupec je hříšník a perla velké ceny je PJK. Hříšník prodává všechno, aby si koupil PJe. Dokonce náš MG cituje píseň, v níž se praví: "Našel jsem vzácnou perlu. Mé srdce jásá radostí. Musím zpívat, protože Kristus je už můj, Kristus plní mou píseň..."
Tuhle interpretaci nemohu přijmout, prohlašuje prostě náš biblista. Pár otázek, které ukážou slabiny takovéhoto výkladu: Hledají hříšníci spasení? Je některý člověk jako ten kupec, který kupuje krásné perly? Bible nic takového neříká a ani moje zkušenost nepotvrzuje, že by někdo sám od sebe hledal spasení, i když není pochyb, že ve svém nitru každý člověk podvědomě touží po Bohu...
Ovšem hříšník nemůže být tím kupcem ještě z jiného důvodu. Co má hříšník k dispozici, aby zaplatil své spasení, aby si je koupil? Nemá naprosto nic, co by mohlo jen slabounce připomínat nějakou protihodnotu...
Pokud by už tedy některý hříšník ve svém bídném stavu hledal spasení, jak by si je ovšem mohl koupit? Čím by je mohl zaplatit? Jak může hříšník prodat všechno co má, když před Bohem vlastně nic nemá? Vždyť je mrtvý ve svých vinách a hříších (E2,1).
A navíc, Písmo jasně ukazuje, že Kristus a spasení nejsou na prodej. Krista lze přijmout jedině jako dar Boží milosti. Bůh jej prostě bez možnosti protihodnoty z naší strany dal jako DAR! (J3,16, Ř6,23)
Když tedy výklad tohoto podobenství podávající Krista jako perlu a hříšníka jako kupce neodpovídá skutečnosti, jaký je jiný výklad? Jaký je správný výklad? Spolehlivě správný výklad má zajisté jenom PJ, který sám toto podobenství vyslovil. Ale s přihlédnutím k okolnostem, za nichž to říká a s přihlédnutím k dalším faktům známých z Písem můžeme usuzovat na výklad, který bude více odpovídat skutečnosti...

Jiný výklad o kupci vzácných perel spočívá v tom, že kupec je PJ. On opustil všechnu slávu, kterou měl, všechno bohatství, opustil svou pozici v Otcově přítomnosti a přišel na tuto zem, aby se stal jedním z lidí... a aby v konečném důsledku obětoval i svůj život jako spásnou cenu vykoupení člověka...
Podívejme se na chvilku na tu perlu. V té perle náš MG vidí vykoupený Boží lid. Pravá perla totiž není kámen, jako třeba diamant, nebo jiný drahokam, ale pravá perla vzniká zvláštním způsobem v živém organismu. Zrnko písku nebo jiná cizí částečka se dostane do schránky perlorodky žijící v moři a perlorodka se tomuto cizímu tělísku brání tím, že je obaluje svým slizem. Tohle obalování slizem v příslušném mořském prostředí způsobí, že zrko písku se vlastně zvětšuje, ale je hladké a krásné.
Výsledná perla má pak docela jiný charakter než jiné drahokamy i v tom, že se nebrousí, ale používá se jako ozdoba především v neporušené původní podobě. Je zajímavé, jak to podává náš MG, že Izraelci nikdy vlastně neviděli velkou hodnotu v perlách. Na rozdíl od pohanských národů. Když PJ použil tento příměr, je dosti pravděpodobné, že se učedníci podivili.
A orientální lidé prý viděli perlu jako symbol nevinnosti a čistoty, která patřila jen králům a potentátům...
Když tedy vezmeme na vědomí tyto informace a budeme se znovu dívat na tohle podobenství možná k němu zaujmeme poněkud nový postoj:
Anebo je království nebeské, jako když obchodník, který kupuje krásné perly, M13,45
objeví jednu drahocennou perlu; jde, prodá všecko, co má, a koupí ji. M13,46
Kristus přišel na svět jako ten Kupec. Viděl člověka v hříchu a vzal jeho hřích na sebe, na svém těle hřích odčinil. Hřích byl tím zraňujícím zrnkem písku, tím cizím tělískem v našem životě, a PJ byl za nás učiněn hříchem.
Někdo se trochu obrazně vyjádřil k tomu výroku PJe, abychom zůstávali v něm. A řekl: dostal jsem se do Krista ranou v jeho boku... Ano, on byl raněn pro nás, pro náš hřích, pro naše přestoupení...
A nyní si všimněme, jak PJ reaguje na hříšníka. Přichází se svou spravedlností a chce nás do ní zahalit jako do nádherného šatu. Kdo mu to dovolí, získává jeho spravedlnost. Pak se na nás Bůh nedívá jako na hříšníky, ale vidí nás v nádherné Kristově spravedlnosti.
tak si on sám připravil církev slavnou, bez poskvrny, vrásky a čehokoli podobného, aby byla svatá a bezúhonná. E5,27
Kristus prodal všechno, co měl, mohli bychom říci podle tohoto podobenství, opustil své bohatství a svou pozici proto, aby získal svou církev. Náš BMG k tomuto svému výkladu připojuje ještě další biblické verše:
Milovaní, nyní jsme děti Boží, a ještě nevyšlo najevo, co budeme. Víme však, až se zjeví, že mu budeme podobni, protože ho spatříme takového, jaký jest. 1J3,2
A když přicházíme do poslední knihy Bible, knihy Zj, nacházíme tam popis nového Jeruzaléma, budoucího domova církve. Tam je pozoruhodná podobnost v tom smyslu, že brány tohoto úžasného města jsou z perel. To není náhoda, přátelé, to všechno je uspořádáno podle velikého a dokonalého plánu našeho Spasitele a Pána.
Tolik tedy, milí posluchači, výklad našeho učitele k podobenství o kupci a vzácné perle...

Rubriky: ,

Komentáře

Luděk Slabý
před 6 měsíci

Já bych spíš přirovnal toto podobenství k Jan 12,25

*
*
Překročil(a) jsi maximální délku komentáře o 0 znaků.
*  captcha

Poslední komentáře

CNW: Coutner

[CNW:Counter] Login:nejotazky
heslo:*****