Nyní další kratičké podobenství, které má ovšem velký
význam:
Anebo je království nebeské, jako když obchodník, který kupuje
krásné perly, M13,45
objeví jednu drahocennou perlu; jde, prodá všecko, co má, a koupí
ji. M13,46
Některé populární výklady tohoto podobenství říkají, že kupec je
hříšník a perla velké ceny je PJK. Hříšník prodává všechno, aby si
koupil PJe. Dokonce náš MG cituje píseň, v níž se praví: "Našel
jsem vzácnou perlu. Mé srdce jásá radostí. Musím zpívat, protože
Kristus je už můj, Kristus plní mou píseň..."
Tuhle interpretaci nemohu přijmout, prohlašuje prostě náš biblista.
Pár otázek, které ukážou slabiny takovéhoto výkladu: Hledají
hříšníci spasení? Je některý člověk jako ten kupec, který kupuje
krásné perly? Bible nic takového neříká a ani moje zkušenost
nepotvrzuje, že by někdo sám od sebe hledal spasení, i když není
pochyb, že ve svém nitru každý člověk podvědomě touží po
Bohu...
Ovšem hříšník nemůže být tím kupcem ještě z jiného důvodu. Co má
hříšník k dispozici, aby zaplatil své spasení, aby si je koupil?
Nemá naprosto nic, co by mohlo jen slabounce připomínat nějakou
protihodnotu...
Pokud by už tedy některý hříšník ve svém bídném stavu hledal
spasení, jak by si je ovšem mohl koupit? Čím by je mohl zaplatit?
Jak může hříšník prodat všechno co má, když před Bohem vlastně nic
nemá? Vždyť je mrtvý ve svých vinách a hříších (E2,1).
A navíc, Písmo jasně ukazuje, že Kristus a spasení nejsou na
prodej. Krista lze přijmout jedině jako dar Boží milosti. Bůh jej
prostě bez možnosti protihodnoty z naší strany dal jako DAR!
(J3,16, Ř6,23)
Když tedy výklad tohoto podobenství podávající Krista jako perlu a
hříšníka jako kupce neodpovídá skutečnosti, jaký je jiný výklad?
Jaký je správný výklad? Spolehlivě správný výklad má zajisté jenom
PJ, který sám toto podobenství vyslovil. Ale s přihlédnutím k
okolnostem, za nichž to říká a s přihlédnutím k dalším faktům
známých z Písem můžeme usuzovat na výklad, který bude více
odpovídat skutečnosti...
Jiný výklad o kupci vzácných perel spočívá v tom, že kupec je
PJ. On opustil všechnu slávu, kterou měl, všechno bohatství,
opustil svou pozici v Otcově přítomnosti a přišel na tuto zem, aby
se stal jedním z lidí... a aby v konečném důsledku obětoval i svůj
život jako spásnou cenu vykoupení člověka...
Podívejme se na chvilku na tu perlu. V té perle náš MG vidí
vykoupený Boží lid. Pravá perla totiž není kámen, jako třeba
diamant, nebo jiný drahokam, ale pravá perla vzniká zvláštním
způsobem v živém organismu. Zrnko písku nebo jiná cizí částečka se
dostane do schránky perlorodky žijící v moři a perlorodka se tomuto
cizímu tělísku brání tím, že je obaluje svým slizem. Tohle
obalování slizem v příslušném mořském prostředí způsobí, že zrko
písku se vlastně zvětšuje, ale je hladké a krásné.
Výsledná perla má pak docela jiný charakter než jiné drahokamy i v
tom, že se nebrousí, ale používá se jako ozdoba především v
neporušené původní podobě. Je zajímavé, jak to podává náš MG, že
Izraelci nikdy vlastně neviděli velkou hodnotu v perlách. Na rozdíl
od pohanských národů. Když PJ použil tento příměr, je dosti
pravděpodobné, že se učedníci podivili.
A orientální lidé prý viděli perlu jako symbol nevinnosti a
čistoty, která patřila jen králům a potentátům...
Když tedy vezmeme na vědomí tyto informace a budeme se znovu dívat
na tohle podobenství možná k němu zaujmeme poněkud nový
postoj:
Anebo je království nebeské, jako když obchodník, který kupuje
krásné perly, M13,45
objeví jednu drahocennou perlu; jde, prodá všecko, co má, a koupí
ji. M13,46
Kristus přišel na svět jako ten Kupec. Viděl člověka v hříchu a
vzal jeho hřích na sebe, na svém těle hřích odčinil. Hřích byl tím
zraňujícím zrnkem písku, tím cizím tělískem v našem životě, a PJ
byl za nás učiněn hříchem.
Někdo se trochu obrazně vyjádřil k tomu výroku PJe, abychom
zůstávali v něm. A řekl: dostal jsem se do Krista ranou v jeho
boku... Ano, on byl raněn pro nás, pro náš hřích, pro naše
přestoupení...
A nyní si všimněme, jak PJ reaguje na hříšníka. Přichází se svou
spravedlností a chce nás do ní zahalit jako do nádherného šatu. Kdo
mu to dovolí, získává jeho spravedlnost. Pak se na nás Bůh nedívá
jako na hříšníky, ale vidí nás v nádherné Kristově
spravedlnosti.
tak si on sám připravil církev slavnou, bez poskvrny, vrásky a
čehokoli podobného, aby byla svatá a bezúhonná. E5,27
Kristus prodal všechno, co měl, mohli bychom říci podle tohoto
podobenství, opustil své bohatství a svou pozici proto, aby získal
svou církev. Náš BMG k tomuto svému výkladu připojuje ještě další
biblické verše:
Milovaní, nyní jsme děti Boží, a ještě nevyšlo najevo, co budeme.
Víme však, až se zjeví, že mu budeme podobni, protože ho spatříme
takového, jaký jest. 1J3,2
A když přicházíme do poslední knihy Bible, knihy Zj, nacházíme tam
popis nového Jeruzaléma, budoucího domova církve. Tam je
pozoruhodná podobnost v tom smyslu, že brány tohoto úžasného města
jsou z perel. To není náhoda, přátelé, to všechno je uspořádáno
podle velikého a dokonalého plánu našeho Spasitele a Pána.
Tolik tedy, milí posluchači, výklad našeho učitele k podobenství o
kupci a vzácné perle...
Komentáře
Já bych spíš přirovnal toto podobenství k Jan 12,25