Židovské medovníky

Židovský medovník I
(Magda Saxlová a Karel Sýs: "Židovská kuchařka", str. 20, Bon Art-Esprit, 1991, židovská kuchyně)
Medovníky - nazývané "chonek", "lejkech" nebo lejkac jsou tradičním pokrmem na svátek Roš-ha-šana (Nový rok) a nechybí ani na židovských svatbách. Roh-ha-šana - je svátek Nového roku, který vychází podle hebrejského kalendáře na přelomu září a října. Je to významný dvoudenní svátek, kterým začíná deset "Strašných dní" ("Jamin noraim", kdy se Židé scházejí a dělají pokání. Se svátkem se pojí další symbolické gastronomické zvyklosti. Připravují se ryby, drůbež, hrách, granátová jablka (množství zrníček zamená množství dobrých skutků Židů na konci půstu a pokání), hroznové víno, jablka máčená v medu jako symbol dlouhého života v rodinném kruhu a chaly pečené ve tvaru žebříku. Symbolicky znamenají, že člověk může v životě stoupat i padat, podle toho je-li spravedlivý nebo nehodný. Novým rokem je zahájeno následující období desetidenního půstu, rozjímání, pokání, jež končí absolutním půsten v "Den smíření" (Jóm kippur). Jóm kippur - je desátý den těchto svátků V tuto dobu se pečou chaly ve tvaru ptáka, symbolikou je, že Pán zastíní Jeruzalém, jako letící ptáci a osvobodí jej a také zachová. Je rovněž dnem svátečním, kdy Židé podstupují 24 hodinový půst, pokud to jejich zdravotní stav dovolí, neměli by nejen jíst, ale ani pít. Den po tomto svátku začíná večeří, která svoji rozmanitostí a pestrostí vše vynahradí. Lidé se mají najíst a napít dosytosti a pak mají před svým domem postavit stánek z chvojí a jmelí, kde se má podávat jídlo, při dalších následujících svátcích. Jom kippurská válka neboli "Říjnová válka" vypukla v tyto sváteční dny, kdy Izrael byl nečekaně 6. října napaden na jihu na Sinaji Egyptem a na severu na Golanských výšinách Sýrií. K těmto zemím se záhy přidalo Jordánsko, Irák vyslal do bojů brigádu a to vše za vojenské materiální podpory tehdejšího Sovětského Svazu. Palba na všech frontách byla zastavena až 27. října 1973, ale ztráty na obou stranách byly velmi těžké a důsledky na světovou politiku v následujících letech byly hluboké.
Suroviny:
  • 300 g mouky
  • 1 lžička mletého zázvoru
  • 1/2 lžičky tlučeného nového koření
  • 1/2 prášku do pečiva
  • 100 ml medu
  • 2 vejce
  • 4 lžíce pískového cukru
  • 3 lžíce oleje
  • 4 lžíce teplé vody

    Postup přípravy:
  • Do odváženého množství mouky přidáme mletý zázvor, tlučené nové koření a prášek do pečiva.
  • V míse utřeme vejce s pískovým cukrem do pěny a přidáme olej a nahřátý med.
  • Do vzniklé hmoty přidáváme postupně mouku s kořením střídavě s trochou teplé vody (celkem 4 lžíce). vymícháme na jemné těsto.
  • Těsto rozetřeme do nízké formy, posypeme oloupanými mandlemi a si hodinu pečeme v mírně vyhřáté troubě.
    nahoru
    »Za dnů rabína Šemuela vypukl hlad a mor. I pravili lidé: "Co učiníme? Nemůžeme se úpěnlivě modlit za dvě věci a prosit Boha o slitování ve dvou neštěstích! Prosme tedy za odstranění moru a raději snášejme hlad!" Tehdy rabín Šemuel pravil: "Raději budeme prosit za odstranění hladu. Neboť když nám Pán dopřeje hojnost, tedy nám ji dopřeje jako živým!"
    Židovský medovník II
    (Magda Saxlová a Karel Sýs:"Židovská kuchařka", str. 20, Bon Art-Esprit, 1991, nákladnější varianta, židovská kuchyně)

    Suroviny:
  • 10 vajec
  • 350 g mouky
  • 1/2 prášku do pečiva
  • 200 ml rozpuštěného a vychladlého medu

    Postup přípravy:
  • Oddělíme žloutky od bílků a z bílků ušleháme tuhý sníh, přidáme 10 rozmíchaných žloutků a opatrně spolu vymícháme.
  • Do šlehaných vajec přidáváme za stálého míchání mouku s práškem do pečiva.
  • Nakonec přidáme tekutý med.
  • Hmotu nalijeme do papírem na pečení vyložené a vymazané formy.Pečeme v horké troubě vyhřáté na asi na 200 °C po dobu zhruba 40 minut.

    nahoru
    ZPĚT do kapitoly
    ZPĚT do SLADKÉ DDK
    HOME
    [CNW:Counter]